سرماخوردگی به مقابله با کووید 19 کمک می کند

تحقیقات جدید نشان می دهد فعال شدن سلول های T در سیستم ایمنی بدن از طریق سرماخوردگی ممکن است از افراد در برابر کووید 19 محافظت نماید.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «ریا کوندو»، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، می‌گوید: «قرار گرفتن در معرض کروناویروس همیشه منجر به عفونت نمی‌شود، و ما مشتاق به فهمیدن دلیل آن بودیم. ما دریافتیم که میزان بالایی از سلول‌های T از قبل موجود که توسط بدن هنگام آلوده شدن به سایر کروناویروس‌های انسانی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شوند، می‌توانند در برابر عفونت کووید 19 نقش حفاظتی داشته باشند.»

وی در ادامه افزود: «در حالی که این یک کشف مهم است، اما تنها یک نوع محافظت است، و من تأکید می‌کنم که هیچ‌کس نباید فقط به آن تکیه کند. در عوض، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید 19، واکسیناسیون کامل، از جمله دریافت دوز تقویت کننده، است.»

این مطالعه در سپتامبر 2020 آغاز شد، زمانی که بسیاری از افراد نه به کووید 19 مبتلا شده بودند و نه واکسینه شده بودند، و شامل 52 نفر در بریتانیا بود که با فردی که آلوده به کروناویروس بود و در معرض آن قرار گرفته بود زندگی می‌کردند. شرکت کنندگان پس از قرار گرفتن در معرض این افراد آزمایش PCR را انجام دادند. مجدداً چهار تا هفت روز بعد هم این تست را انجام دادند.

نمونه‌های خون آنها بین یک تا شش روز پس از قرار گرفتن آنها گرفته شد تا محققان بتوانند سطح سلول‌های T از قبل موجود را که از عفونت‌های سرماخوردگی قبلی وجود داشتند را بررسی کنند.

تیم تحقیقاتی میزان بسیار بالاتری از این سلول‌های T را در 26 نفری که مبتلا نشدند، در مقایسه با 26 نفری که آلوده شدند، پیدا کردند.

برای محافظت در برابر عفونت کروناویروس، سلول‌های T پروتئین‌های داخلی ویروس را، به جای پروتئین سنبله روی سطح ویروس که به اتصال آن به سلول‌های انسانی کمک می‌کند، هدف قرار می‌دهند.

به گفته محققان، «مطالعه ما روشن‌ترین شواهدی را ارائه می‌کند که تا به امروز نشان می‌دهد سلول‌های T ناشی از کروناویروس‌های سرماخوردگی نقش محافظتی در برابر عفونت کووید 19 ایفا می‌کنند.»