82 درصد در بازار ریالی دارو به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته‌ایم

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در بازار ریالی دارو، در سال 99، 82 درصد به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته‌ایم.
محمدرضا شانه‌ساز روز شنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از حوزه‌های وزارت بهداشت با پدیده شوم و ظالمانه تحریم‌ های تحمیلی مشغول خدمت رسانی به مردم در صف و خط مقدم در حال خدمات رسانی بوده و این وظیفه در دوران کرونا نیز تداوم یافته است.

وی توضیح داد: در اداره دارو در سال 99 نسبت به سال 98 معادلات ارزی ما به دلیل شیوع کرونا به هم ریخت و شاهد 2 درصد رشد ارزبری بودیم و در محصولات وارداتی نیز 31 درصد کاهش داشتیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: همچنین در این مدت 45 درصد تغییر مثبت در بازار تجهیزات پزشکی و 22 درصد کاهش واردات داشته ایم و در حوزه مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی شاهد کاهش 74 درصدی هستیم.

شانه ساز ادامه داد: ما ظرف 45 روز موفق شدیم به تولید روزانه 45 میلیون عدد ماسک برسیم و همچنین در زمینه کیت تشخیصی نیز کاملا خودکفا شده ایم.


تولید میلیونی واکسن کرونا از خرداد 1400

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید واکسن نیز توانسته ایم به موفقیت‌های خوبی برسیم، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در خرداد 1400 اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و این بیانگر این است که ما می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون جمعیت اولویت دار و سایر گروه های هدف را به سرانجام برسانیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه اصالت محصولات سلامت محور نیز غفلت نکرده ایم، افزود: در این خصوص نیز از طریق سامانه تی تک، توانسته ایم کنترل خوبی داشته باشیم و همه محصولات سلامت محور وارداتی را برچسب گذاری کنیم و از هموطنان می‌خواهیم در این مسیر همراه ما باشند.

وی در خصوص آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا در کشور نیز گفت: ما برای واردات واکسن کرونا هر آنچه لازم بود انجام دادیم و برنامه ریزی کردیم و مبالغ لازم را واریز کردیم، اما آنچه قرار بود از طریق کوواکس تا 10 فروردین دریافت می‌کردیم می‌بایست 4.5 میلیون دوز باشد که فقط 708 هزار دوز دریافت کرده ایم.


 تاکنون 2 میلیون و 200 هزار دوز واکسن وارد کرده‌ایم

شانه ساز اعلام کرد: تاکنون 2 میلیون و 200 هزار دوز واکسن واردات انجام شده و حدود 49 شرکت بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند که برای 35 شرکت معرفی نامه صادر شد اما تا امروز نتوانسته اند مستندات واردات را اعلام کنند.