افراد کم خون در مقابله با کرونا مراقبت بیشتری داشته باشند

فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه، افراد با بیماری های زمینه ای بیشتر در معرض درگیری با ویروس جهش یافته کرونا قرار دارند، تصریح کرد: کم خونی یک بیماری زمینه ای برای ابتلا به کرونا محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هنگامی که بدن فردی به‌ اندازه کافی از گلبول ‌های قرمز خون سالم برخوردار نیست، به اصطلاح به بیماری کم‌ خونی (آنمی) دچار شده است. آنمی به این معنی است که خون دچار کمبود هموگلوبین (Hgb) است، ماده ای  حیاتی که بخشی از سلول ‌های قرمز خون (RBC) را تشکیل می دهد و وظیفه انتقال اکسیژن را به تمام سلول‌ ها بدن برعهده دارد.

طبق گزارش ها، ضربان قلب سریع، نفس‌ تنگی، مشکل تنفس هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا حتی صحبت کردن، سرگیجه، درد قفسه سینه، تورم دست یا پا، رنگ پریدگی پوست، ناخن، دهان و لثه و همچنین خستگی شدید از جمله شایع ترین علائم کم خونی محسوب می شوند.

شناسایی کم خونی افراد نیازمند انجام برخی آزمایشات پزشکی است که شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خون است که سطح هموگلوبین و دیگر ویژگی‌ های گلبول‌های قرمز را اندازه‌ گیری می‌کند؛ این آزمایش نه‌ تنها کم‌ خونی را نشان می‌ دهد، بلکه می‌تواند به پزشک در پیدا کردن دلیل کم خونی کمک کند.

آزمایش‌ های شیمی خون برای بررسی عملکرد اعضا و سطح ویتامین ‌ها و مواد معدنی، آزمایش خونی به نام شمارش رتیکولوسیت (Reticulocytes)؛ گلبول‌های قرمز بسیار جوانی هستند که تنها از مغز استخوان آزاد می ‌شوند، آزمایش مغز استخوان، آزمایش خون برای بررسی سطح آهن خون و همچنین آزمایش مدفوع برای بررسی خون (به نام آزمون خون پنهان در مدفوع یا FOBT) از جمله این آزمایش ها به شمار می روند که طبق تشخیص و دستور پزشک می توان با انجام یک یا چند آزمایش سطح کم خونی را مشخص کرد.

به هر حال کم خونی به خصوص در بانوان و کودکان از جمله بیماری های شایع در کشورمان محسوب می شود و به گفته رییس انجمن متخصصان داخلی کشورمان، این دسته از بیماران نیز در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند. 

 دکتر ایرج خسرونیا روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه، بیماران دارای بیماری های زمینه ای همچون اختلالات ریوی، قلبی و انواع سرطان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند، افزود: بیماری کم خونی نیز از بیماری های زمینه ای مستثنی نیست و افراد کم خون بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند.

وی تاکید کرد: بیماری کم خونی به هر دلیلی که باشد به خصوص در زمینه فقر آهن، باید برای اصلاح تحت درمان و مراقبت قرار گیرد، در واقع این بیماری باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و خطر ابتلا به کرونا را در افراد افزایش می دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: تمام افرادی که دارای بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های ریوی، قلبی و انواع سرطان ها هستند، افرادی که شیمی درمانی می کنند، افراد مسن که از قدرت بدنی لازم برخوردار نیستند و البته بیماران کم خون در معرض کرونا قرار دارند.

وی با بیان اینکه، پزشکان در بسیاری از موارد، شدت کم خونی را از روی هموگلوبین خون تعیین می‌کنند، افزود: کم خونی دارای چندین شکل است.

خسرونیا ادامه داد: نخست کم خونی خفیف است که سطح هموگلوبین خون حدود ۱۰ است، دوم کم خونی متوسط که سطح هموگلوبین ۸ تا ۱۰ گرم در دسی لیتر، سوم کم‌ خونی شدید که سطح هموگلوبین ۵/۵ تا ۸ گرم در دسی لیتر و البته چهارمین دسته کم خونی با هموگلوبین کمتر از ۵/۶ است که برای سلامتی فرد بسیار خطرناک محسوب می شود.

وی با اشاره به مواد غذایی سرشار از آهن برای درمان کم‌ خونی گفت: در صورتی که فردی دچار بیماری کم خونی باشد، از او خواسته می‌شود از غذاهای سرشار از آهن تغذیه کند.

به گفته خسرونیا، علاوه بر استفاده و تجویز ویتامین B۱۲ و مکمل اسیدفولیک که در کم خونی می‌ تواند کمک کننده باشد، مواد غذایی همچون سبز تیره، سبزیجات برگی، سیب‌ زمینی شیرین، آلو و کشمش، زردآلو و هلو خشک، لوبیا، گوشت و ماهی، نان، غلات و ماکارونی غنی ‌شده سرشار از آهن هستند.