۷۰ درصد داروهای تنفسی در کشور تولید می شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 70 درصد داروهای تنفسی در داخل تولید می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا شانه ساز، در نشست کمیته بیماری‌های غیر واگیر، با بیان اینکه داروخانه‌ها به عنوان مرکز پاراکلینیک، بیشترین مراجعات را بین حوزه‌های مربوطه دارند، به تدوین سند جامع خدمات سلامت اشاره و عنوان کرد: در بسیاری از کشورها داروخانه‌ها را از مرکز فروش دارو به مرکز ارائه خدمات تبدیل کرده اند.

وی ادامه داد: داروخانه‌ها در شناسایی بیماران بسیار مطلوب عمل کرده اند و می‌توانند با توجه به مراجعاتی که دارند، در این بخش مثمر ثمر باشند.

شانه ساز به استفاده از نشان راهنما در محصولات غذایی اشاره و عنوان کرد: ما یکی از کشورهای بسیار موفق در منطقه بودیم که توانستیم میزان اسیدهای چرب ترانس را کاهش دهیم؛ امیدواریم مصرف روغن و چربی هم در کشور کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در مصرف نمک در پنیر، استانداردها را تغییر دادیم، گفت: استفاده از نمک در نان‌های صنعتی را به نصف رسانده ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها انواع داروهای فشارخون در کشور تولید می‌شود، واکسن hpv در ایران تولید شد، ۷۰ درصد داروهای تنفسی در داخل تولید می‌شود.

شانه ساز به تولید تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و از افتتاح سایت تولید محصولات ایمپلنت دندانی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان گفت: مجوز تولید ۴۰ قلم دارو برای دیابت، ۲۳۰ قلم فرآورده داروی طبیعی برای بیماری‌های تنفسی و ۵۴ قلم دارو برای قلب و عروق در کشور صادر شده است.