افزایش مراجعه به داروخانه‌ها به دلیل عوارض خانه‌تکانی/آمادگی داروسازان برای ارایه مشاوره دارویی

دبیر انجمن داروسازان ایران نسبت به عوارض خانه تکانی هشدار داد و در عین حال بر آمادگی داروخانه‌های سراسر کشور جهت ارائه مشاوره دارویی و شیوه های پیشگیری در خصوص مسمومیت‌های ناشی از مصرف غیراصولی شوینده‌های اسیدی تاکید کرد.
مهدی سجادی در گفت‌وگو  با ایسنا،  با اشاره به افزایش مراجعات مردمی به داروخانه ها به دلیل عوارض ناشی از خانه تکانی اظهار داشت: خانواده ها و به خصوص خانم ها به عنوان مدیر داخلی امور منزل،  بهداشت خانه تکانی را جدی بگیرند و سلامت خود و سایر اعضای خانواده را در اولویت قرار دهند.

وی ادامه داد: در این فصل مراجعه افراد به دلیل حساسیت های پوستی و اگزما ناشی از مواجهه با آلودگی و  همچنین مواد شوینده افزایش پیدا می‌کند و  به همین جهت مردم باید نسبت به این موضوع دقت نظر داشته باشند.

به گفته سجادی، مواد شوینده که معمولا در این ایام بیشتر از سایر ایام سال به منظور از بین بردن چربی‌ها مصرف می‌شوند، حاوی اسیدهایی هستند که تماس زیاد با این مواد باعث ایجاد خشکی پوست، حساسیت، ترک و خارش می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: خانواده ها نباید فراموش کنند که برخی از مواد شوینده که در خانه تکانی استفاده می‌شوند، حاوی گازها و ترکیبات مضری است که در صورت عدم رعایت بهداشت کار می‌تواند آسیب شدیدی به دستگاه تنفسی و پوست وارد کنند.

سجادی ادامه داد: تماس‌های مکرر با مواد شوینده‌ ممکن است علائمی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، سوزش چشم را به صورت گذرا به همراه داشته باشد که معمولا افراد این علائم را نادیده می‌گیرند.

وی، استفاده از ماسک و بازگذاشتن پنجره ها را برای در امان بودن از خطرات ناشی از آلودگی های تنفسی مفید دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب افزایش آسیب‌ها دراین ایام می‌شود، عدم تمرکز روحی و روانی، استرس و  اضطراب و همچنین تراکم مشغله های کاری است.

سجادی با اشاره به وضعیت سلامت بیماران خاص نظیر افرادی که مبتلا به فشار خون یا قند خون هستند، گفت: چنین افرادی نباید توقعات بیش از حد توان فیزیکی از خود  داشته باشند و  به محض احساس تغییر در وضعیت بدنی خود باید نسبت به تست وضعیت فشار یا قند خون اقدام کنند.

دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان از آمادگی داروخانه های سراسر کشور برای ارائه مشاوره دارویی و همچنین شیوه‌های پیشگیری در خصوص مسمومیت‌های ناشی از مصرف غیراصولی شوینده‌های اسیدی خبرداد و گفت: به هر حال داروخانه‌ها همواره در دسترس‌ترین مراکز پزشکی در سراسر کشور برای مردم هستند و مراجعه کنندگان بدون نیاز به دریافت وقت قبلی می‌توانند به صورت رایگان از مشاوره‌های یک داروساز بهره‌مند شوند.