صرف‌جویی بیش از 20 میلیارد دلاری دارو در کشور

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کشور گفت: کارخانه‌های داروسازی بیش از97 درصد از داروهای مورد نیاز بیماران را تولید می‌کنند که صرفه جویی بیش از 20 میلیارد دلاری به همراه داشته است.

مرتضی خیرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: در2 دهه گذشته، 70 کارخانه داروسازی محصول نهایی و حدود 60 کارخانه تولید مواد اولیه و 40 پخش شرکت دارویی در کشور به سیستم‌های قبلی اضافه شد که این سیستم هم اکنون می‌تواند در دورترین نقاط کشور در عرض 24 ساعت دارو را به بیماران و نیازمندان انتقال دهد.

 وی اظهارداشت: راهبری این سیستم ها، مدیریت هماهنگ و واحد صنایع داروسازی، تولید دارو در زمان نیاز بیماران و قیمت ارزان باعث شده که این صنعت رشد زیادی داشته باشد.

 خیرآبادی تصریح کرد: فعالیت کارخانه‌های داروسازی و نوآوری های زمان کرونا، باعث شد که با تولید تمام داروهای مورد نیاز بیماران، جان هزاران مبتلا به کرونا در کشور از مرگ نجات یابد.

 وی تاکید کرد: در حال حاضر کارخانه‌های داروسازی برای داروهای جدید و کاهش مقدار واردات داروهای ساخته شده، نیاز شدید به حمایت دولت برای بازسازی و نوسازی دارند تا ضمن کاهش تراز واردات، سبب افزایش اشتغال و دسترسی بهتر بیماران به دارو شود؛ از طرف دیگر دولت می تواند با حمایت از این صنعت برای صادرات به کشورهای منطقه به رونق این صنعت کمک کند.

 خیرآبادی تصریح کرد: تعدادی از این کارخانه های داروسازی در راستای توسعه این صنعت در تعدادی از کشورهای منطقه نسبت به ایجاد واحدهای مشابه اقدام و قدرت علمی و تخصصی ایران را به اثبات رساندند که موجب افتخار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا