ارتباط عوارض بارداری با ریسک بالای سکته مغزی

تحقیقات جدید نشان می دهد زنانی که عوارض بارداری خاصی داشته اند نسبت به زنانی که حاملگی های بدون عارضه دارند به طور قابل توجهی با احتمال بیشتر سکته مغزی روبرو هستند.

 علاوه بر این، به گفته محققان مؤسسه قلب اسمیت در لس آنجلس، این سکته‌ها ممکن است در سنین پایین رخ دهند.همچنین، نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند، در مقایسه با زنان با یک بارداری بدون عارضه، زنانی که در دو یا چند بارداری دچار عوارض شده بودند، دو برابر با خطر سکته مغزی قبل از ۴۵ سالگی مواجه بودند.

 به گفته محققان، با توجه به این یافته‌ها، زنان و پزشکان باید در مورد سابقه عوارض بارداری از جمله فشار خون بالای بارداری، پره اکلامپسی یا زایمان زودرس صحبت کنند.

 دکتر «ناتالی بلو»، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ما از مطالعات گذشته در ایالات متحده متوجه شدیم که زنان در معرض خطر بیشتر تجربه سکته مغزی و بار نامتناسب پس از سکته مغزی نسبت به مردان هستند.»

 بلو در بیانیه خبری مؤسسه گفت: «این مطالعه درک ما را از این که چرا زنان بیشتر تحت تأثیر خطر سکته مغزی قرار می‌گیرند را عمیق‌تر می‌کند و اهمیت گفتگو در مورد سابقه بارداری در بین بیماران و پزشکانشان را نشان می‌دهد.» 

سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است که زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به مغز متوقف شود. این وضعیت می‌تواند بر توانایی حرکت، صحبت کردن، خوردن، نوشیدن، بلعیدن و دیدن واضح تأثیر بگذارد. سکته مغزی همچنین می‌تواند توانایی فکر کردن و یادآوری، حل مشکلات یا کنترل عملکردهای بدن را مختل کند.

 بلو گفت مداخلات سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی ممکن است خطر عوارض مرتبط با بارداری را کاهش دهد. شواهد همچنین حاکی از استفاده از آسپرین با دوز پایین برای جلوگیری از پره اکلامپسی (فشارخون بارداری) در زنانی است که در معرض خطر بیشتری هستند.

 منبع: خبرگزاری مهر