آنتی بیوتیک‌ها بر روی ویروس‌ سرماخوردگی اثر ندارد

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: مصرف آنتی بیوتیک ها بر روی ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و یا آبریزش بینی می شوند، اثر ندارند.
نوشین محمدحسینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: زمانی که ویروس سرماخوردگی بینی و سینوس ها را آلوده کرده، بینی مخاط شفاف تولید می کند و این به شستشوی ویروس از بینی و سینوس ها کمک می کند. پس از دو یا سه روز، سیستم ایمنی بدن مبارزه می کند و رنگ مخاط را به سفید یا زرد تغییر می دهد. در زمان بهبودی، باکتری هایی که به طور معمول در بینی زندگی می کنند، دوباره رشد کرده و رنگ مخاط را به سبز تغییر می دهند. همه اینها طبیعی است و به این معنا نیست که فرد به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

چرا نباید آنتی بیوتیک ها را در عفونت ویروسی و سرماخوردگی استفاده کرد؟

وی اظهار داشت: وقتی آنتی بیوتیک ها مورد نیاز نباشند، کمکی نخواهند کرد و حتی می تواند باعث آسیب شوند. مصرف آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت می شود.

محمدحسینی تصریح کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می دهد که باکتری ها توانایی شکست داروهایی را که برای کشتن آنها طراحی شده اند را به دست می آورند. هر زمان که آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند، می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شوند.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور با بیان اینکه اثرات جانبی آنتی بیوتیک ها می تواند شامل بثورات پوستی، سرگیجه، مشکلات گوارشی و عفونت های قارچی باشد، اظهار داشت: برای مشاوره در مورد درمان مناسب برای کودک با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

به گفته محمد حسینی، همچنین باید کودک هنگام سرماخوردگی استراحت کرده و مایعات زیادی بنوشد، از مرطوب کننده هوا مانند بخارساز خنک،  از اسپری یا قطره بینی نرمال سالین استفاده کنید.  داروهای بدون نسخه ممکن است باعث تسکین موقت علائم شوند، اما بیماری  را درمان نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند به مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند و این اطمینان را بدهد که آنتی بیوتیک های حیاتی برای نسل های آینده نیز در دسترس خواهند بود.
 
به گزارش ایرنا، سالانه بیش از 8.2 میلیون مورد جدید از عفونت توسط میکروب‌های مقاوم به باکتری در دنیا رخ می‌دهد و در نتیجه آن بیش از 35 هزار نفر می‌میرند، بر این اساس مقاومت آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

 سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده که مقاومت آنتی بیوتیک‌ها  رو به افزایش بوده و ایران دومین کشور پرمصرف آنتی‌بیوتیک در جهان است.

براساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، به صورت میانگین 30 درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک هستند، بنابر گزارشات بدست آمده از کمیته های نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو در ایران، در بازه زمانی سالهای 1390 تا 1398، میزان نسخ حاوی آنتی بیوتیک کاهش داشته است به نحوی که از میانگین کشوری 45 درصد در سال 1390، به میانگین زیر 40 درصد در سال 1398 کاهش یافته و  این کاهش نشان دهنده ثمر بخش بودن آموزشها و نظارت های به عمل آمده از جانب وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و ضرورت تداوم آموزش ها برای رسیدن به شاخص جهانی 30 درصد را دوچندان می کند.

نگرانی‌های مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک‌ها خیلی زود پس از معرفی آنها به دنیای پزشکی در سالهای 1940 میلادی ایجاد شد. آنتی بیوتیک‌ها از جمله رایج‌ترین داروهای مصرفی در جهان هستند. ، اگر چه این دسته از داروها، می‌توانند نجات بخش جان بسیاری از مردم جهان از بیماری‌های عفونی و ویروسی باشد اما استفاده بی رویه از آنها سبب بروز عوارض متعددی می‌شود که سالهاست جامعه پزشکی جهان را نگران کرده است.