بی‌تحرکی عامل موثر در بروز کمردرد و پوکی استخوان

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه بی‌تحرکی در بروز کمردرد و پوکی استخوان موثر است، گفت: سن ابتلا به کمردرد در کشور بالای ۳۰بود اما اکنون پایین آمده و قرنطینه خانگی در دوران کرونایی باعث شده حتی کودکان و نوجوانان نیز از این عارضه به دلیل نداشتن فعالیت فیزیکی و خانه نشینی رنج ببرند.
به گزارش ایرنا، کمردرد و عوارض ناشی از آن، از جمله مشکلات رایج کنونی در مردم است، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 60 تا 90 درصد مردم، بطور مزمن از این درد رنج می برند. بسیاری از مردم این درد را جدی نگرفته و همچنان سالها به فعالیتهای عادی خود می پردازند. عواملی چون، تصادفات یا فعالیت‌های جسمی شدید در جوانی، حمل وسایل سنگین، نحوه غلط خوابیدن، ایستادن، نشستن، برنامه غلط غذایی، استرسهای روزمره و غیره بیشترین تاثیر را در وقوع کمر درد دارند.

اولین حمله درد به ناحیه تحتانی کمر معمولا برای افرادی در بین سنین 30 تا 40 سالگی بروز می‌کند، مطالعات نشان می‌دهد که کمردرد با بالارفتن سن، شایع‌تر می‌شود. این عارضه بین افراد بسیار شایع است و از هر10 نفر تقریبا هشت نفر با آن دست به گریبان هستند.
کمردرد مشکلی است که اغلب ظرفیت انسان‌ها را در زندگی دستخوش تغییر می‌کند و گاهی هزینه زیادی را به فرد تحمیل می‌کند.

احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: 80 درصد مردم در طول زندگی به مدت یکبار کمردرد حاد و شدید را تجربه می کنند و مجبور میشوند به پزشک مراجعه کنند، این عارضه رایج بوده و  نحوه نشستن غلط به مدت طولانی،  فعالیت های فیزیکی سنگین منجر به کمردرد می شود.

افراد پشت میز نشین بیشتر دچار کمردرد می شوند

احمد موذن زاده گفت: حدود 85 درصد کمردردهای حاد و مزمن به واسطه فشار زیاد به ستوان فقرات ناشی از نحوه فعالیت نامناسب و نشستن زیاد بروز پیدا می کند.

وی افزود: افرادی که کار پشت میز نشینی دارند، بیشتر دچار کمردرد می شوند، باید همواره از نشستن یا ایستادن بطور خمیده خودداری و سعی شود با قرار دادن ستون فقرات در حالتی راست و قائم، فشار کمتری به کمر خود وارد کرد، راه رفتن بعد از 25 دقیقه نشستن بسیار ضروری است.

این فیزیوتراپیست اظهار داشت: نحوه غلط قرارگیری عضلات ستون فقرات، به دردهای کمر، لگن، ران و رباط های زانو منجر می شود، لازم است با تمرینات ملایم و مداوم ناحیه کمر، علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه های کمر، از صدمات احتمالی به دیگر اعضاء نیز جلوگیری شود. هنگام بلند کردن و حمل وسایل، بصورت خمیده راه نروید و با کمک از دیگر اعضای خود دست، بازوهاو غیره  از فشار مستقیم بر کمر خودداری کنید.

کمردرد باعث افزایش فقر حرکتی 

به گفته وی، کمردرد باعث افزایش فقر حرکتی در بین گروه های سنی بویژه کودکان، نوجوانان و سالمندان در 2 سال اخیر به واسطه همه گیری کرونا شده و مشکلات زیادی را بوجود آورده است و در واقع زنگ خطر اختلالات حرکتی به صدا درآمده و حتی افراد در معرض ابتلا به دیابت و فشار خون بالا نیز قرار می گیرند.

موذن زاده افزود: باید با رعایت آموزش های لازم در بُعد پیشگیری و درمان کمردرد به افراد در زمینه نحوه فعالیت های روزمره، حفاظت از ستون فقرات خم و راست نشدن مکرر، وسایل سنگین و غیره توسط فیزیوتراپیست آموزش داده شود زیرا  ناحیه کمر به طور طبیعی دارای قوسی است که می تواند حرکت ستون فقرات را تسهیل کند.

وی تصریح کرد: بهترین توصیه برای دور ماندن از کمردرد در طول روز این است که افراد در فواصل مختلف از روی صندلی برخاسته و کمی تحرک داشته باشند و راه بروند، این کار تا حد زیادی مانع بروز کمردرد می‌شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران خاطرنشان کرد: بازتوانی فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان کمردرد دارد و در دهه 80 میلادی پزشکان معتقد بودند فردی که مبتلا به کمردرد است باید استراحت کامل کند، امروزه با درمان‌های سریع فیزیوتراپی، لیزر و ماساژ درمانی می توان این عارضه را بهبود بخشید.